Europa 1400

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Europa 1400

Någon som testat lira Europa1400?? Jag skulle väl iofs själv kunna testa det, men är skeptisk till spel som mer presenteras med grafik än innehåll. Några kommentarer?

Ledare och Rice Crispies för patriarkligan. Redaktör för Inaktuellt - den objektiva nyhetskanalen för Ikariams Betavärld
    • Vi är en liten grupp som kör på uk servern (server 2) och hoppas väl på att se en svensk server någon gång, kort kan man beskriva Eu 1400 som ett poitiskt spel (med korruption, baktaleri m.m. precis som i verkligheten :) ). Det är i alla fall inte Ikariam!!
      När man börjar spelet så startar man som generation 1 i en dynasti (förr eller senare kommer första generationen att dö och sedan fortsätter man att spela som arvinge). Bra att tänka på är att när man reggar sig så reggar man sitt familje/dynasti namn - det står ingenstans och blir med andra ord något man får leva med om man inte tänker till.
      Man hamnar i en stad i något av grevskapen i medeltidens England med några grundkunskaper (själv startade jag som vävare) som man sedan kan utbilda sig vidare inom ett av målen är att bli mästare i spelets 9 yrkesområden (Smed, Snickare, Vävare, Bonde, Värdshusvärd, Tjuv, Präst, Alkemist och Rånare). De andra målen är att skaffa sig titlar och rykte för att kunna skaffa sig en bra plats i Stads/Byrådet. För att nå de här målen är det bra att gå ihop i Gillen - det skulle kunna finnas mycket utrymme för rollspel i spelet på forumet mellan gillena men tyvärr verkar det inte ha tänt till ordentligt vilket gör att när man kommer in en bit i spelet så känns det inte som om det finns mycket mer att uppnå. Jag har precis fått (läs köpt) min Hertig titel (högsta nivån) och kommer snart att bygga högsta nivån på mitt hus, sitter i kyrkorådet som en god och gudfruktig innevånare,
      Jag är 40 år (i spelet alltså) och kommer att dö vid 52 om ingen förgiftar mig innan dess ;)

Finns naturligtvis en massa mer att skriva om men då är det bättre att testa själv - börjar du på server 2 så hör av dig
    • Härligt svar. Då vänder vi på steken och ställer någon fråga. Klart du har tid att svara på det.

Finns krig med som en central del?

Hur utvecklat känns strategi, taktik och annat? Eller är det bara att "göra" enligt någon mall för att bli något?

Är det spelare som väljer in byrådet så att det blir riktiga människor man skall övertala, eller får man någonslags diplomatipoäng för sina handlingar i spelet?

Ledare och Rice Crispies för patriarkligan. Redaktör för Inaktuellt - den objektiva nyhetskanalen för Ikariams Betavärld
    • Oki här kommer svaren:
      FJ: Finns krig med som en central del?
      Muad: Nej - däremot så kan du stjäla, baktala, anklaga, tortera (yepp ;) ) och på alla sätt förnedra en annan spelare och på så sätt vinna fördelar (en del är automatiserat i spelet men en del är också upp till den egna fantasin).

FJ: Hur utvecklat känns strategi, taktik och annat? Eller är det bara att "göra" enligt någon mall för att bli något?
      Muad; I jämförelse med dagens Ikariam så har du ganska stora friheter och som sagt det finns utrymme för rollspelande som tyvärr inte utnyttjas på servern

FJ: Är det spelare som väljer in byrådet så att det blir riktiga människor man skall övertala, eller får man någonslags diplomatipoäng för sina handlingar i spelet?
      Muad: Ja och nej ;) Du kan vinna fördelar i ett val genom att smickra in dig hos din mentor (mutor funkar bra om nu mentorn inte är medlem i samma Gille som dig då förväntar man sig antagligen stöd ändå) annars handlar det om ditt rykte (något du vinner genom att köpa titlar, finare hus, armband och andra rykteshöjande pryttlar) du kan också smutskasta din motståndare genom att skriva en pamflett (tyvärr är de förskrivna), kasta en (eller två) stinkbomb(er) och annat kul. Retorik är bra att kunna i alla fall om du vill bli en gudfruktig medborgare som jag ;) (den studerar man och självklart kan man även här köpa sig fördelar). Vissa saker blir ganska kul när man tänker på det - för att vinna fördelar i ett val (förutom att ha ett bra grundrykte) så kan man t.ex. dricka ett par bärs (temporärt retorikhöjande) och bjuda sin motståndare på en stout (temporärt retoriksänkande), kränga på sig ett vackert armband (temporärt rytkeshöjande) och sedan knalla iväg till vallokalen. Skriver dessutom någon ett poem eller håller en bankett till din ära så kan det vara direkt avgörande.

Val sker för övrigt var 12e timma och du kan när som helst bli utmanad och bli slagen av en mycket simplare motståndare (Ett bra sammansvetsat gille kan verkligen ställa till det).

Sammanfattningsvis så tror jag att det här spelet behöver krydda i form av mer rollspel eftersom att det finns utrymme för mycket rackarspel förutom det som är automatiserat i själva spelet annars är det risk att det blir lite SIM's över det.
    • "Krig" i Europe1400 kan ju snarare formuleras som "maktkamp" mellan olika gillen. Det är kanske inte något som man deklarerar öppet och offentligt men det är definitivt något som kan uppkomma mellan olika gillen när man har liknande intressen gällande vilka ämbeten som man eftersträvar. Det finns då många olika tjuvnyp att dela ut för att försvaga den andra sidans kandidater och stärka de egna. Blir det systematiskt så kan man se framför sig något som liknar krig. Själv har jag fått min systerdotter kidnappad, blivit nedslagen, fått paj i ansiktet, fått stinkbomber kastade på mig, blivit bestulen och smädad - allt för att andra velat åt ämbetet jag besitter.
    • Jag har kikat på spelet och min plan är att när första .se servern öppnar kasta mig över det. I mina ögon så tror jag det har potential att bli riktigt bra. Speciellt om man utnyttjar möjligheterna till rollspelandet. Ni som spelar aktivt kan väl se det som en mission att så fort ni ser att .se är klart meddela mig och andra intresserade :)
    • Jag är också intresserad i .se servern. Har också kikat i den men har ingen större lust att spela på .com.
      Jag kollar då och då om den har öppnat men det vore bra att kunna veta samma dag elle några dagar efter.
      Messa gärna eller skriv i denna delen av forumet.
    • Ja, det enda problemet är om det är för mycket "paj i ansiktet" alltså förlorar du. Det vore riktigt kul att ha riktiga val där man kan måste samsas som riktiga spelare och välja på grundval av det. Fast inte var 12:e timme....

• pallar inte börja spela på nån engelsk server, eftersom jag ändå kommer att sluta där när den kommer till sverige.
      väntar istället tålmodigt tills den kommer hit.
      säg till mig då etfersom jag ska starta först och bli bäst.
    • Tyvärr ingen svensk i sikte däremot.
      Men som Triangli säger är man skapligt aktiv så går det skapligt lätt att bygga upp ett konto - tricket ligger lite i att välja en skapligt liten stad med lagom många nya. :)