Vilken är den bästa mästerskapslåten?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Vilken är den bästa mästerskapslåten?

Hej allihopa

Nu är det snart dags för fotbolls-VM i Ryssland. Och precis som tidigare år har även detta VM en officiell låt; "Live It Up" av Nicky Jam. Utöver det har flera länder sina egna fotbollslåtar, t.ex. är sveriges officiella VM-låt "Bäst när det gäller" av Gyllene Tider och Linnea Henriksson. Vissa låtar har blivit riktiga klassiker som stark förknippats med mästerskapet.

Därför tänkte jag att i väntan på att VM ska köra igång så kunde det vara roligt att få höra vilka mästerskaps-låtar som folk gillar/kommer ihåg mest. Det kan vara en officiell mästerskapslåt eller ett enskilt lands mästerskapslåt. Det kan vara från både EM och VM samt både från både dam och herr mästerskap. Den enda kravet är att låten har varit skriven till ett fotbolls-VM eller -EM.

Jag kan börja med två lite mer okända outsiders, en gammal och en lite nyare.

Första är den svenska VM-låten för hemma-VM 1958; "Vi hänger me" av Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna, nämligen "Nacka" Skoglund. Tycker den är riktigt skön och trallvänlig låt.
      "Vi hänger me" - Nacka Skoglund

Den andre låten är Sveriges låt från EM 2008 i Österrike-Schweiz; "Fotbollsfest" framförd av sedermera melodifestivalen Frans tillsammans med gruppen Elias. Denna låt tycker jag verkligen osar fotbollsfest och jag gillar den skånska dialekten, den tycker jag sätter knorr på grisen.
      "Fotbollsfest" - Frans ft. Elias

Och jag hoppas nu att alla håller tummarna för att Sverige tar sig långt i turneringen, kanske till och med ta guldet. Vem vet, allt kan hända, personligen tycker jag dem visat en bra form och vi har redan på vägen till VM slagit ut Holland och Italien samt besegrat Frankrike.

Ha en bra dag

Mvh/Tofo
      Inrikesminister White Knights
      "In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move." - Douglas Adams